Kończę trylogię krótko 🙂 Bo i większość tematu poruszyłem i opisałem w dwóch poprzednich częściach. Był problem, znalazłem rozwiązanie. Jak się okazało nie idealne niestety i ułomne. Czy w samych założeniach było złe?

Wydaje się, że nie do końca. Gdzieś pomiędzy punktem A a Z jest tak wiele niewiadomych i przypadków, że do końca nie wiadomo, gdzie się człowiek potknie, gdzie coś nie zatrybi, nie zgra się do końca. Szczegółów jest tyle, że jedna mała sprawa, może rozwalać kupę pozostałych rzeczy i efekt końcowy jest niestety do dupy. W zasadzie jest to nie do zweryfikowania i szukanie przyczyn porażki, to jak szukanie igły w stogu siana. Na pewno jest kilka podstawowych spraw, na które można zwrócić uwagę i szukać wśród nich, jako zespołu działających razem niekorzystnych czynników, tych które mogły mieć tu znaczenie.

DSC08152 - Odyseja 1x10, część trzecia - wnioski

Chęć pójścia na skróty, to często wpędzenie się na nieznaną kręta drogę. Z pułapkami, ostrymi zakrętami, z dziurami, w której się zagubić można. Przerobiłem swojego XX, ale większość komponentów pozostała z systemu 2×10. Tylna przerzutka. Bez sprzęgła, z za krótkim (??) wózkiem. Na to uwagę mi zwracała większość ludzi. XX ma ogólnie słabą sprężynę. Stąd napięcia łańcucha w zasadzie w ogóle nie było i latał mi on jak rozpuszczony, dziadowski bicz. Zastosowanie napinacza jak już wiecie niewiele dało 🙁

DSC06150 - Odyseja 1x10, część trzecia - wnioski

Łańcuch. A w zasadzie współpraca łańcucha z zębatką Narrow Wide. W ten temat zagłębiłem się, gdy już było za późno. A okazuje się, że mógł być kluczowy. Nie podejrzewam, że zębatka Wolf Tooth Components, którą zastosowałem, była złym produktem. Oczywiście specjalnie w kierunku trzymania łańcucha jej nie testowałem. Ale nad łańcuchem się nie zastanowiłem i cały czas pozostaje to gdzieś z tyłu w mojej głowie. Czy 10-cio rzędowy XT (CN-HG95) jest dobrym łańcuchem do takich zastosowań? Czy prawidłowo współpracuje z zębatką NW? Dopiero po czasie, szperając w necie zacząłem zadawać sobie te pytania i wcześniej tego nie sprawdzałem. Chociażby nie poszedłem w kierunku takiego testu “trzymania łańcucha” jak poniżej.

narrow wide 2%2B43ridecom2 - Odyseja 1x10, część trzecia - wnioski
fot. 43ride.com

Ogólnie polecam zainteresowanym tekst z 43ride.com, który rozjaśnia co nieco w temacie. Znalazłem go w trakcie szperania w necie i moich poszukiwaniach pod tytułem “o co kaman?”. Człowiek uczy się jednak całe życie 😉 Jestem leszczem sprzętowym i tak naprawdę niewiele wiem. Za mało czasu na techniczne poszukiwania i rozkminki. Dopiero jak coś się dzieje, człowiek szuka i trafia na takie okruchy wiedzy, jak ten artykuł. W każdym bądź razie mi on dał sporo do myślenia.

Podstawowe pytanie, które później sobie zadałem, brzmiało: “czy moja zębatka jest kompatybilna z moim łańcuchem?” Ze strony producenta dowiedziałem się, że:
“Compatible with all 10 and 11 speed chains”
Ogólnie cały opis produktu wygląda od strony zastosowanych rozwiązań prawidłowo. Zębatka powinna prawidłowo współpracować także z moim łańcuchem. Na ten moment pozostaje mi tylko w to wierzyć, że powinna 🙂

Desktop%2B2015 12 07%2B17 23 23 849 - Odyseja 1x10, część trzecia - wnioski
fot. wolftoothcomponents.com

Niestety nie współpracowała. Inne rzeczy musiały mieć znaczenia. Chociażby jak moje roztargnienie. Przyznam się do swoistego roztrzepania w ogniu walki, na przykład w Supraślu. Nie dam sobie ręki uciąć, że w pośpiechu, przy ciągłym spadaniu łańcucha, nerwach, trzęsących się rękach… nakładałem go prawidłowo na zębatkę 😛

Do tego dochodzą jeszcze inne składowe i pytania dotyczące samego rozwiązania. Jak chociażby linia łańcucha i jej znaczenie dla działania rozwiązania (temat także poruszony w przytaczanym artykule 43ride.com). W żaden sposób do tego nie podchodziłem i nie mam zielonego pojęcia, czy w moim wypadku była prawidłowa i czy miała pozytywny, czy negatywny wpływ na całość.

Ogólnie rozbieżnych opinii na temat działania zębatek NW jest przynajmniej tyle, ile partii w naszym Sejmie 😛 Niektórzy mówią i piszą, że działa. Inni, że przetestowali różne rozwiązania i różne “kombinacje” i nie działało w żadnej z nich. Znalazłem jeden, przydługi niestety, żeby go tu przytaczać, opis doświadczeń na jednym z forów. Biker testował różne zębatki, przy różnych łańcuchach, przerzutkach, a nawet ramach. I ponoć w żadnym wypadku nie działało to zadowalająco i łańcuch spadał 😮 I weź tu bądź mądry 😉

Konkluzja i doświadczenie jest w zasadzie logiczne. Im więcej składowych ma znaczenie dla ostatecznego rezultatu, tym więcej pojawia się błędów w działaniu po drodze. Jeszcze jak do tego dochodzą luki w wiedzy technicznej… to z reguły wynik będzie kiepski 😛

Jakby nie było wniosek jest jeden. Zanim zastosuje się jakieś rozwiązanie nie wolno się jednak w żaden sposób spieszyć. Trzeba je dokładnie przemyśleć, poczytać, czegoś się dowiedzieć. Wydawałoby się, że prosta sprawa. Rower, łańcuch, zębatki… co ma nie działać? No tak, ale jak człowiek kombinuje, to się później stresuje 🙂

Pamiętajcie, uczymy się całe życie!

11424386 981750828525678 122153251188235746 o - Odyseja 1x10, część trzecia - wnioski